søndag 3. oktober 2010

Et datainnlegg om datamaskindill

Jeg har brukt veldig mye tid på å lete etter tekniske ting på nettet de siste månedene. Først kamera, så mobil (til andre), og så datamaskin. Jeg studerer tester, leser i ulike forum, sjekker priser, gjør det hele om igjen og om igjen. På en måte en slags rekreasjon, på en annen måte et slags stress. Det kan bli for mye av det gode. Men jeg vil gjerne gjøre et godt kjøp, som for meg er en god vare til en brukbar pris. Med vekt på at varen skal være holdbar. Når jeg først har kjøpt en ting så liker jeg at den varer. Slik at jeg slipper å skifte med det første.

For meg er Datamaskin Dell. Det er liksom Dell som er Datamaskin. Alle mine 2 bærbare datamaskiner har vært Dell. Jeg har hjulpet flere venner til å kjøpe datamaskin hos Dell. Dell er liksom garantert god service og problemfrie datamaskiner. Trodde jeg. Det er mulig at det er forskjell på behandlingen bedriftskunder og privatkunder får. Eller at Dell har forandret seg de siste årene.

Før fikk man god veileding på telefon dersom man ønsket å kjøpe datamaskin hos Dell. Og de hadde serviceavtale om at maskinen skulle repareres og leveres tilbake innen neste arbeidsdag viss problem. Man fikk kundestøtte på telefon ved alle slags problemer. Dell var kvalitet.

Var. Jeg skriver var. Etter å ha spekulert lenge og vel på datakjøp-saken (vel, kanskje helst lenge..), satset jeg på å gå for trauste solide Dell atter en gang. Med to venner på slep, så slo vi tre fluer i en smekk. Jeg henvendte meg med forespørsel om et ekstra godt tilbud ved kjøp av 3 maskiner samtidig. Pr. mail. Kundebehadler 1 var svensk og hadde ikke telefon (!) så han kunne ikke ringe meg tilbake. Så ble han syk midt i forhandlingene. Sånn skjer. Så tok kundebehandler 2 over saken. Også han svensk. Også han uten telefon. Hm. Så ble det over 50 mailer (!) fram og tilbake, med ulike pristilbud som ikke svarte på det jeg spurte etter. Det ble avtaler som ikke sto ved lag når det kom til stykket, jeg mailet med sjefen (selvfølgelig også svensk), men han sto fast sine medarbeideres beslutning; at jeg ikke kunne få sette sammen tre maskiner som jeg hadde tilbud på, men måtte ta en pakke med alle tre, selv om jeg da måtte ta en maskin jeg ikke ville ha (jeg ville ha to en en og en av en annen). I den pakken hadde tatt betalt for ting de tidligere hadde gitt meg som gratis tilbud. 10 dager tok det før jeg slo fra meg Dell. Eller var vekkskremt fra Dell. Nattlige datasøk om Dell og service avslørte at ikke bare jeg hadde hatt problemer. Dell leverer ofte seinere enn de lover. Serviceavtalen er endret til hente og returservice innen 10 dager. Noe som kan bety at man selv må sende maskinen i posten. Kundestøtten er borte. Ved maskinvarefeil kan man risikere å bli sendt rundt om i verden for å snakke med engelskspråklige konsulenter mens man skal løse problemet pr. telefon til ett eller annet utland. I beste fall bare svensk eller danskt. For privatkunder er det visst sånn blitt hos Dell. Noen sier rett ut at Dell er Hell.

Dette orket ikke jeg. Det er mange fisker i havet. Det er utallige modeller og mange tilbud.

Jeg ville ha en butikk å gå til når dataen skjærer seg. For da er det som regel krise. Og stress med å få den ordnet. Det var neste strategi. To stk ASUS ble innkjøpt på Expert til mine venner. Jeg fortsatte internettsøk etter en litt annen modell. Da jeg endelig hadde bestemt meg (ASUS N61jv) så dukket datamaskinen opp 1000 kroner billigere på nett enn i butikk. Da slo jeg til på nett. Så kom maskin 1 hjem til meg. Den hadde tydelig vært åpnet. Dvs. plasten rundt var åpnet. Det kan bety at det har vært feil på den. Jeg returnerte denne maskinen innen angrefristen, uten begrunnelse, slik man har rett til. På Vindern pick-up point. Hentet den nye. Den nye ville ikke åpne CD/DVD. Dette ble fikset via netthjelp fra ASUS. Nå vil den ikke på trådløst nett heller. Noe er tydeligvis feil også med denne maskinen. Å handle med MPX.no har til nå vært veldig kurant.Så da håper jeg på at også denne maskinen kan byttes innen angrefrisen.

Og ved neste forsøk vurderer jeg å gå tilbake til god gammeldags butikk. Så håper jeg bare at min gamle Dell ikke kollapser før ny maskin som faktisk fungerer er i hus. Data er flott når det fungerer, og noe styr når det ikke gjør det. Det er jeg nok ikke den første som har erfart...

Men: i denne prosessen har jeg oppdaget en veldig nyttig nettside som heter "Prissøk",. Her får man opp alle slags ting med oversikt over butikkers netthandel og varsling om laveste pris og prisendringer. Fantastisk! Så er det ikke nødvendig lenger å dra et eneste sted for å innhente informasjon og priser. Bare plukke seg ut det man er interessert i og dra på en butikk og se fysisk. Eller få råd i en butikk og gå hjem og kjøpe på nett.

Viss det bare fungerer, så...


(Ps. kan jo nevne at jeg etter å ha vært på videvanke på etpar kjøreturer i det siste så mer enn antydes det av gode venner at jeg trenger en GPS. Ikke en sånn GPS for livet, som jeg har etterlyst, men en skikkelig GPS som viser vei in real life. Så da blir det å sette seg til å søke beste produkt igjen. Prisjakt, tekniske duppeditter gir dill og dall og noe blir det iallafall å holde på med utover i de sene høsttimer).

.
.

En støkk

I går befant jeg meg langt inne i de Värmlandske skoger, på et herlig torp i fantastiske naturomgivlser. Helt alene hadde jeg kjørt dit, all along gjennom the Finnskogen. En stor reis for en liten småskjelven kropp på sin første aleneutenlandskjøretur på noen år. Så, midt i høstmartnaden i Sunne, får jeg melding om at noen har fått opp at bloggen min er slettet! Full panikk! Mitt "livsverk" de siste årene, min "dokumentasjon" om transplantasjonsprosessen og om å leve med alvorlig sykdom. Sunnes bibliotek kom meg til unnsetning og lånte meg en internettmaskin. Den viste tull med pålogging til gmailkontoen min, noe som gjaldt både blogg og mail. Etter å ha ordnet opp i passord osv her hjemme nå i kveld, håper jeg INDERLIG at alt fungerer, at alt innholdet er på plass og at absolutt ingenting er slettet.

Men jeg fikk meg en støkk. Tenk om bloggen virklig var helt død.,, Tenk viss alt var tapt.., Hva må jeg nå gjøre for at så ikke skal skje? Microsoft sier det er et sikkerhetsproblem og at det kan ha foregått usikker kommunikasjon på domene mitt av utenforstående. Jeg vet ikke hvem disse utenforstående skulle være, men jeg har en følelse av at noen har kommet seg inn på maskinen min og lager krøll, I såfall: ber jeg disse "noen" om å forsvinne fra min mailkonto. Og fra min blogg. Her finnes ingen interessante ting å spekulere i.
Jeg håper inderlig at jeg ikke mister noe eller får flere problem her. Dataproblemene står nemlig i kø men min nye maskin. Om dette kommer det et innlegg ganske snart.

Jeg håper ingen ble urolige for at bloggen min angivelig var slettet eller død. For det er den ikke. Den lever!

.