søndag 3. oktober 2010

Et datainnlegg om datamaskindill

Jeg har brukt veldig mye tid på å lete etter tekniske ting på nettet de siste månedene. Først kamera, så mobil (til andre), og så datamaskin. Jeg studerer tester, leser i ulike forum, sjekker priser, gjør det hele om igjen og om igjen. På en måte en slags rekreasjon, på en annen måte et slags stress. Det kan bli for mye av det gode. Men jeg vil gjerne gjøre et godt kjøp, som for meg er en god vare til en brukbar pris. Med vekt på at varen skal være holdbar. Når jeg først har kjøpt en ting så liker jeg at den varer. Slik at jeg slipper å skifte med det første.

For meg er Datamaskin Dell. Det er liksom Dell som er Datamaskin. Alle mine 2 bærbare datamaskiner har vært Dell. Jeg har hjulpet flere venner til å kjøpe datamaskin hos Dell. Dell er liksom garantert god service og problemfrie datamaskiner. Trodde jeg. Det er mulig at det er forskjell på behandlingen bedriftskunder og privatkunder får. Eller at Dell har forandret seg de siste årene.

Før fikk man god veileding på telefon dersom man ønsket å kjøpe datamaskin hos Dell. Og de hadde serviceavtale om at maskinen skulle repareres og leveres tilbake innen neste arbeidsdag viss problem. Man fikk kundestøtte på telefon ved alle slags problemer. Dell var kvalitet.

Var. Jeg skriver var. Etter å ha spekulert lenge og vel på datakjøp-saken (vel, kanskje helst lenge..), satset jeg på å gå for trauste solide Dell atter en gang. Med to venner på slep, så slo vi tre fluer i en smekk. Jeg henvendte meg med forespørsel om et ekstra godt tilbud ved kjøp av 3 maskiner samtidig. Pr. mail. Kundebehadler 1 var svensk og hadde ikke telefon (!) så han kunne ikke ringe meg tilbake. Så ble han syk midt i forhandlingene. Sånn skjer. Så tok kundebehandler 2 over saken. Også han svensk. Også han uten telefon. Hm. Så ble det over 50 mailer (!) fram og tilbake, med ulike pristilbud som ikke svarte på det jeg spurte etter. Det ble avtaler som ikke sto ved lag når det kom til stykket, jeg mailet med sjefen (selvfølgelig også svensk), men han sto fast sine medarbeideres beslutning; at jeg ikke kunne få sette sammen tre maskiner som jeg hadde tilbud på, men måtte ta en pakke med alle tre, selv om jeg da måtte ta en maskin jeg ikke ville ha (jeg ville ha to en en og en av en annen). I den pakken hadde tatt betalt for ting de tidligere hadde gitt meg som gratis tilbud. 10 dager tok det før jeg slo fra meg Dell. Eller var vekkskremt fra Dell. Nattlige datasøk om Dell og service avslørte at ikke bare jeg hadde hatt problemer. Dell leverer ofte seinere enn de lover. Serviceavtalen er endret til hente og returservice innen 10 dager. Noe som kan bety at man selv må sende maskinen i posten. Kundestøtten er borte. Ved maskinvarefeil kan man risikere å bli sendt rundt om i verden for å snakke med engelskspråklige konsulenter mens man skal løse problemet pr. telefon til ett eller annet utland. I beste fall bare svensk eller danskt. For privatkunder er det visst sånn blitt hos Dell. Noen sier rett ut at Dell er Hell.

Dette orket ikke jeg. Det er mange fisker i havet. Det er utallige modeller og mange tilbud.

Jeg ville ha en butikk å gå til når dataen skjærer seg. For da er det som regel krise. Og stress med å få den ordnet. Det var neste strategi. To stk ASUS ble innkjøpt på Expert til mine venner. Jeg fortsatte internettsøk etter en litt annen modell. Da jeg endelig hadde bestemt meg (ASUS N61jv) så dukket datamaskinen opp 1000 kroner billigere på nett enn i butikk. Da slo jeg til på nett. Så kom maskin 1 hjem til meg. Den hadde tydelig vært åpnet. Dvs. plasten rundt var åpnet. Det kan bety at det har vært feil på den. Jeg returnerte denne maskinen innen angrefristen, uten begrunnelse, slik man har rett til. På Vindern pick-up point. Hentet den nye. Den nye ville ikke åpne CD/DVD. Dette ble fikset via netthjelp fra ASUS. Nå vil den ikke på trådløst nett heller. Noe er tydeligvis feil også med denne maskinen. Å handle med MPX.no har til nå vært veldig kurant.Så da håper jeg på at også denne maskinen kan byttes innen angrefrisen.

Og ved neste forsøk vurderer jeg å gå tilbake til god gammeldags butikk. Så håper jeg bare at min gamle Dell ikke kollapser før ny maskin som faktisk fungerer er i hus. Data er flott når det fungerer, og noe styr når det ikke gjør det. Det er jeg nok ikke den første som har erfart...

Men: i denne prosessen har jeg oppdaget en veldig nyttig nettside som heter "Prissøk",. Her får man opp alle slags ting med oversikt over butikkers netthandel og varsling om laveste pris og prisendringer. Fantastisk! Så er det ikke nødvendig lenger å dra et eneste sted for å innhente informasjon og priser. Bare plukke seg ut det man er interessert i og dra på en butikk og se fysisk. Eller få råd i en butikk og gå hjem og kjøpe på nett.

Viss det bare fungerer, så...


(Ps. kan jo nevne at jeg etter å ha vært på videvanke på etpar kjøreturer i det siste så mer enn antydes det av gode venner at jeg trenger en GPS. Ikke en sånn GPS for livet, som jeg har etterlyst, men en skikkelig GPS som viser vei in real life. Så da blir det å sette seg til å søke beste produkt igjen. Prisjakt, tekniske duppeditter gir dill og dall og noe blir det iallafall å holde på med utover i de sene høsttimer).

.
.

5 kommentarer:

Truls sa...

Dell er Hell. Dette er et resultat av at "hjemmedata"-avtalene ikke lengre gir skattefordeler slik det var for noen år siden. Her var Dell ledende og de har bygget ned sitt nettverk og kunnskap i stor grad, etter hva jeg har tilegnet meg informasjon om.
Om du spør meg om råd så ville jeg gått for den Mac. De koster mer i innkjøp, men har svært få problem. Og om du i tillegg går for en protectionplan vil du ha et ganske sikkert produkt i 3 år.
Om du også tar en kikk på finn.no og ser hva eldre maskiner selges for vil du kanskje bli overrasket for hvilke priser som eldre Mac'er går for i forhold til hva man selger eldre pc'er (om man i det hele tatt får solgt dem).
Og til prissøk på nett: vær klar over begrensninger i dette. Her er det bare de butikker som betaler for tjenesten som blir tatt med i sammenligningen. Så ved å gjøre litt egne søk finner man ofte bedre priser.

Lykke til med jakten etter en ny maskin.

Truls Z.

Anonym sa...

Hei Åshild!
Kjenner meg igjen i det å undersøke til krampa tar meg når jeg skal investere i noe..

Ble anbefalt Lenovo av vår husvert som jobber med data. Han fortalte at Lenovo var et underselskap av kjente IBM, noe som gjorde at jeg følte det som trygt selv om jeg ikke hadde hørt om merket før. Betalte 4000,- for min bærbare for over to år siden og fungerer strålende den dag i dag! Handlet på Komplett.no

Kan ikke annet enn å anbefale.

Mvh Espen K.

Åshild sa...

Truls:

Tror du har rett ang. Dell. De har vært bra i mange år mens de har hatt bedriftsavtalene sine.

Jeg vet jo at du er en ihuga Apple-fan, så jeg trengte ikke å spørre om råd for jeg visste hva svaret ville bli :-). Har hatt Mac selv, og har vurdert det nå og, men kommet til at jeg holder meg til PC en stund til bla. pga mulighet til support via jobben. Det handler igrunnen ikke om pris primært.

Og når det kommer til tid for ny mobil så blir det antakelig ikke iPhone heller, men den saken får vi komme tilbake til.

Fint at du nyanserer prissøktjenesten. Jeg er jo klar over at den er kjøpt og betalt reklamen, og jeg søker alltid direkte til butikker også, men tilbudene som legges ut er faktisk nokså omfattende gitt at man legger inn skikkelige preferanser for valg/søking. Men det er veldig viktig å være klar over at det er en jungel der ute i nettverdenen, og farer truer overalt.

Takk for innspill!


Espen: takk for tipset. Har sett at det merket kommer bra ut i tester.

Magnus Bengtsson sa...

Hei Åshild,

Jeg jobber for Prisjakt.no og kann kanskje hjelpe deg. Gjorde et sök for deg: http://www.prisjakt.no/category.php?b=s59142881&o=lokal_rank&cols=#prodlista

Åshild sa...

Du verden, det var jo en fin reklame for prisjakt.no. Litt av et utvalg å velge i...