fredag 20. mai 2011

Fjordland spanderer?

Det er en kjent sak at jeg har levd på Fjordland ferdigretter de siste årene. Jeg pleier å si at Fjordland har holdt liv i meg. Å varme deres ferdigmat 4 minutter i microbølgeovnen er alt jeg har hatt krefter og kapasitet til gjennom mine mange år med sykdom. Og Fjordland smaker ikke så verst og er iallefall sunnere enn pizza og pølser. Syns jeg.

(her vises bilde av 4 Fjordland-retter)

Men nå skuffer Fjordland. De kjører i disse dager en kampanje i aviser og TV hvor de viser bilde av 4 middagsretter og sier "Fjordland spanderer. Kjøp og få pengene tilbake". Med liten skrift står at kvittering skal sendes inn, skjema lastes ned fra internett og fylles ut, og så skal pengene refunderes kjøperen. Kampanjeperiode 9.5-30.6.2011. Såkalt "offisielle regler for kampanjen finnes på http://www.fjordland.no/.

Du verden. Løp og kjøp! To av rettene heter til og med "Et lett valg"! Enig i det. Jeg styrter avgårde til min lokale MENY-butikk. Jeg vil gjerne ha alle 4 rettene, og det helst i flere eksemplar av hver. Så jeg har middager i lang tid framover. Ganske praktisk siden jeg skal operere bort galleblæra neste uke og kan trenge noe lettvint i magen i tiden etterpå.

På MENY finner jeg ingenting spesielt om Fjordland-produktene. Merkelig. Så jeg spør en ansatt om hvilke retter som inngår i kampanjen og om jeg kan kjøpe flere av hver. Den ansatte vet ingenting om kampanjen. Men de finner etterhvert ut hvilke retter det gjelder. Og ber meg ringe Fjordland og spørre hva "reglene" er. For det står at hver husstand bare kan "delta" en gang. Jeg ringer. Dette vil jeg til bunns i. Etter litt fram og tilbake kommer jeg til en ansvarlig i Fjordland. Hun kan fortelle at de har vært litt uheldige med markedsføringen sin, det hadde de oppdaget etterpå. For hver husstand kan kun "delta" med en person en gang i løpet av kampanjeperioden og med kun ett produkt. Altså kjøpe 1 stk rett til kr. 65, sende inn kravskjema og kvittering i frankert konvolutt og få refundert pengene om noen uker. Det var det tilbudet. Punktum.

Makan! Dette kaller jeg skandaløs markedsføring fra Fjordlands side. Jeg er temmelig sikker på at mange kommer til å kjøpe mange retter av hver sort og etterpå oppdage at kun ett produkt refunderes. Altså bli lurt. Fjordland, som har soliditet og kvalitet som sitt varemerke og renomè, har nå sunket mange mange hakk i mine øyne. Det er nesten som jeg ikke vet om jeg orker å spise Fjordland mer.

Gode tilbud er som regel for godt til å være sant. Det er som regel en hake ved det. Så også her. Når jeg skal fylle ut kravskjema for min 1 stk. pk. grove kjøttkaker, får jeg først opp en side hvor jeg skal si min mening. Så side 1/2 hvor jeg fyller ut personalia og adresser. Så stopper alt opp før side 2 hvor kjøpsopplysninger antakelig skal fylles inn. Dermed blir ikke noe kravskjema sendt. Jeg sitter igjen med skjegget i postkassen. Og det er jeg antakelig ikke alene om i disse dager. Dette er rett og slett fant og lureri, Fjordland. En sleip måte å skaffe seg e-post adresser, telefonnummer og kontonummer for framtidig reklamering. Uten nevneverdig gevinst for kundene. Den populære ordningen "Kjøp 3 betal for 2" hadde vært mer lønnsomt og uten bry, faktisk. Like greit at kravskjemaet mitt ikke ble sendt, for jeg vil ikke ligge i kunderegisteret til denne produsenten, når jeg får tenkt meg om.

Så opprørt ble jeg over mitt kjære Fjordland, at jeg har skrevet mail til sjefen for firmaet, til Forbrukerombudet og til Forbrukerinspektørene NRK. Jeg syns ikke dette kan passere uten forbrukerreaksjoner. Alt Fjordland spanderer er ergelse og frustrasjon. Og det er ikke mye å bli mett av...

.