Atter en gang. Jeg har sagt det før. Sykdom kjenner ingen ferie. Jeg opplever det igjen. Sykdom lager skyer på sommerhimmelen. Skaper bekymring. Sykdom har begrenset bursdagsfeiring, årlig familetreff og planlagt hytte-og hotellferie. Slik er bare livet. Om jeg liker det eller ei.
Og liker det gjør jeg selvsagt ikke. Jeg vil også ha sommer. Jeg vil også ha ferie. Jeg vil ha gode late dager uten bekymring. Jeg vil, som alle andre, ha en sommerhimmel uten skyer. Jeg vil. Jeg vil.
Så er det godt da. at vi såvidt skriver midtsommer. At det ennå ikke er juli måned. At utsiktene for bedre helse, lysere dager og skyfri himmel er tilstede. For sommeren har jo egentlig såvidt begynt, sagt i en velvillighetens vending...:-)
Sol. Sjø. Sandstrand. Hav. Grill. Reker. Bok. Unger. Park. Hage. Venner. Familie. Samvær. Fri. Mygg. Skog. Campingvogn. Sykkel. Dyr. Roser. Opplevelser. Inntrykk. God helse. Gode dager. Alt dette og mye mer ønsker jeg mine lesere for sommeren som ligger foran.
Og været og helsa, ja den får vi ta som det kommer. Derover rår ikke mennesker, om vi enn så gjerne vil..
.
En blogg om å være underveis. Her finner du livserfaring,refleksjoner og visdomsord om mangt og mye. I tillegg til noen friske fraspark fra en "ikke helt frisk" hverdag.
tirsdag 28. juni 2011
mandag 13. juni 2011
torsdag 9. juni 2011
Et viktig dikt
Jeg har løftet i livet
Jeg har blitt løftet i livet
Jeg vil løfte
Jeg vil løftes
Jeg syns diktet her setter ord på
noe av det viktigste
I og OM livet:
NÅR ME LYFTE KVERANDRE
Der e någen som må beras gjønå livet,
det betyr at någen andre må gjør det,
det e ganske enkelt sånn som livet e.
Det e ingen grunn te klaga,
hvis du ikkje har ei plaga,
må du vera glad for at du får det te.Der e mange som må leias gjønå livet,
det betyr at någen andre må gjør det,
det e ganske enkelt sånn som livet e.
Det e ingen grunn te grina,
når ikkje solå plent vil skina,
må du vera glad for at du sjøl kan se.
Der e mange som må pleias heila tidå,
det betyr at någen andre må gjør det.
det e ganske enkelt sånn som livet e.
Det e ingen grunn te syta,
om någen ber deg om å yta,
må du vera glad for at du kan gjør det.
Der e mange som ikkje finne meining,
ein gode grunn for å leva livet her.det e ikkje enkelt sånn som livet e.
men de ska’kje leida lenge,
før de ser ka någen trenge,
då kan de finna meiningen i det.
Hvis de som føle seg sterke
vil gå te verket
og bera de som slide,leia de som har det stritt,
vil me se at så bitte lide
ska der te for at adle får sitt.
når me lyfte kverandre.
(Gunnar Roalkvam (Fra Dikt i utvalg, Wigestrand forlag, 2008)
.
søndag 5. juni 2011
Hue under armen og armen i bind
Kunne det være noe annet å bruke en nydelig Oslosommerdag på ?
.
En galleblære mindre
Da er galleblæra operert bort. Med kikkhullskirurgi, i full narkose. Jeg var forespeilet at dette skulle være kurant og jeg hjemme og på beina dagen etter inngrepet. Slik ble det ikke akkuart. Når man er transplantert og har et lavt immunforsvar, tar en operasjon mer på og alt tar lenger tid på å hele seg. Så jeg ble på sykehuset 6 dager. Med mye smerter. Noe jeg fortsatt har. Om det hjelper på de smertene jeg har hatt å fjerne galleblæra, det vet jeg ikke før det har gått etpar uker. Kanskje hjelper det, kanskje ikke. Jeg er ikke lovd noe. Men det var et forsøk verd. Med så mye smerter som jeg har på høyre side etter transplantasjonen, skal intet være uprøvd.
Det skal visst gå helt fint å leve uten galleblære. Det er leveren som produserer galle og galleblæra er et slags "lager" hvor galle oppbevares til det kommer mat som skal fordøyes, og da spruter den ut en dose galle. Når blæren ikke finnes går gallen rett ut i tarmen. Viss jeg er heldig blir dette problemfritt.
Men først må jeg komme meg på beina her hjemme, få bort smertene og slappe av litt. Så vil tiden vise om dette har hatt noe for seg. Det ble 5. gang på Rikshospitalet i 2011, og det er nok nå. Nå vil jeg ha sommer, sol, samvær, lys og letthet!
.
Det skal visst gå helt fint å leve uten galleblære. Det er leveren som produserer galle og galleblæra er et slags "lager" hvor galle oppbevares til det kommer mat som skal fordøyes, og da spruter den ut en dose galle. Når blæren ikke finnes går gallen rett ut i tarmen. Viss jeg er heldig blir dette problemfritt.
Men først må jeg komme meg på beina her hjemme, få bort smertene og slappe av litt. Så vil tiden vise om dette har hatt noe for seg. Det ble 5. gang på Rikshospitalet i 2011, og det er nok nå. Nå vil jeg ha sommer, sol, samvær, lys og letthet!
.
tirsdag 31. mai 2011
Fjordland finito?
Her er fortsettelsen på Fjordland-saken (for spesielt interesserte, kanskje...)
Kommunikasjonssjefen skriver:
"Vi vil veldig gjerne både tilbakebetale penger for middagen og gi en kompensasjon for ubeleiligheter. Vi vil dermed sette stor pris på å motta kontonr og adresse slik at vi kan sette inn beløpet.
Tilbakemeldinger fra forbrukere setter vi som sagt veldig stor pris på og vi er spesielt opptatt av å ivareta våre trofaste kunder. Din tilbakemelding om kampanjen teller og vi tar det til etterretning. Viser det seg at dette er noe våre trofaste kunder ikke liker, vil vi ikke gjøre det igjen.
Det er første gang Fjordland gjør en kampanje som denne, og vi er selvfølgelig spent på mottakelsen. Vårt ønske er jo at mange skal benytte seg av tilbudet og få pengene tilbake. Prosessen rundt det å få pengene tilbake er muligens litt omstendelig, men det er altså en hensikt for oss å få inn lettleselige kontornr (det sikrer vi ved maskinskrift) i tillegg til at vi er avhengig av originalkvittering. Uansett tar vi også tilbakemeldingen om at dette er omstendelig til etteretning. Kampanjen pågår fortsatt og fristen for å sende inn refusjonsskjema er 9. juli. Det er dermed for tidlig å si hvor mange som har benyttet seg av dette foreløpig. Vi får uansett inn mange skjemaer daglig.
Håper dette var et tilfresstillende svar. Så oppfordrer vi til å fortsette å gi oss tilbakemeldinger – tilbakemeldinger fra kundene våre er gull verdt og bidrar til å gjøre oss bedre"
Så får jeg se da, hvor høyt de verdsetter en kritisk tilbakemelding, eller hvor mye de setter inn på å unngå negativ omtale. Ved et enkelt google-søk på "Fjordland" kommer min bloggomtale opp som treff nr. 11, og ved søk på "Fjordland spanderer" som nr. 2. For en omfattende annonsekampanje til 7 mill er det kanskje ikke helt heldig.
Kommunikasjonssjefen skriver:
"Vi vil veldig gjerne både tilbakebetale penger for middagen og gi en kompensasjon for ubeleiligheter. Vi vil dermed sette stor pris på å motta kontonr og adresse slik at vi kan sette inn beløpet.
Tilbakemeldinger fra forbrukere setter vi som sagt veldig stor pris på og vi er spesielt opptatt av å ivareta våre trofaste kunder. Din tilbakemelding om kampanjen teller og vi tar det til etterretning. Viser det seg at dette er noe våre trofaste kunder ikke liker, vil vi ikke gjøre det igjen.
Det er første gang Fjordland gjør en kampanje som denne, og vi er selvfølgelig spent på mottakelsen. Vårt ønske er jo at mange skal benytte seg av tilbudet og få pengene tilbake. Prosessen rundt det å få pengene tilbake er muligens litt omstendelig, men det er altså en hensikt for oss å få inn lettleselige kontornr (det sikrer vi ved maskinskrift) i tillegg til at vi er avhengig av originalkvittering. Uansett tar vi også tilbakemeldingen om at dette er omstendelig til etteretning. Kampanjen pågår fortsatt og fristen for å sende inn refusjonsskjema er 9. juli. Det er dermed for tidlig å si hvor mange som har benyttet seg av dette foreløpig. Vi får uansett inn mange skjemaer daglig.
Håper dette var et tilfresstillende svar. Så oppfordrer vi til å fortsette å gi oss tilbakemeldinger – tilbakemeldinger fra kundene våre er gull verdt og bidrar til å gjøre oss bedre"
Men det er neppe finito mellom meg og Fjordland. Gode produkter er det viktigste for meg som forbruker. Men jeg liker ikke å bli undervurdert som en "lettlurt" kunde. Opplever jeg det er veien kort til boikott. Siste ord er neppe sagt i denne saken.
.
onsdag 25. mai 2011
Mer Fjordland
Fjordland har svart på min henvendelse. De sier bl.a.:
"Fjordlands hensikt var aldri å lure noen. Vår målsetting med denne kampanjen var at flest mulig skulle få smake Fjordland og få pengene tilbake. For at flest mulig skulle få benytte seg av dette tilbudet var vi nødt til å sette en begrensning til en middag pr husholdning.
Vi beklager også at du synes informasjonen om kampanjen ikke var god eller tydelig nok. Det tar vi til etterretning.
Årsaken til at vi ber forbrukere gå inn på nettside å fylle ut informasjon er for å sikre oss om at vi mottar leselig informasjon (kontonr og kontaktdetaljer) slik at vi sikrer oss om at vi tilbakebetaler til riktig personer. Håndskrift kan av og til være vanskelig å tyde. Vi har heller ikke til hensikt å benytte oss av de kontaktdetaljer som oppgis. Skulle vi benyttet oss av kontaktdetaljer i etterkant måtte vi ha innhentet tillatelse i forkant fra hver enkelt – og det gjør vi ikke.
Det er veldig kjedelig å høre at nettsidene ikke fungerte da du prøvde å fylle ut refusjonsskjema. Dette skal ikke skje. Vi er veldig glad for at du uansett tar kontakt og informerer om dette. Jeg håper dermed du vil sende oss ditt kontonr slik at vi kan få tilbakebetalt beløpet for kjøttkakene og at vi i tillegg kan gi en kompensasjon for de ubeleiligheter du har hatt".
Til dette er mitt svar:
"Jeg har sendt min reaksjon på det jeg opplever som misvisende markedsføring til forbrukerombudet, så får denne instansen vurdere om reklamekampanjen holder mål.
Jeg skulle gjerne vite om folk går mann av huse for å spare omtrent en 50-lapp på å kjøpe et produkt, ta vare på kvittering, finne skjema på internett, fylle dette ut med mange person- og kontoopplysninger, bekoste konvolutt og porto og ta bryet med å postlegge dette. I et omfang som skulle kunne forklare at Fjordland bare kan refundere ett produkt for en person pr. husstand.
For egen del kastet jeg kvitteringen og ga opp hele prosjektet da nettsiden stoppet opp etter at jeg hadde fylt ut to sider med opplysninger. Det er grenser for hva jeg gjør for ca. 50 kroner.
Min årelange begeistring for Fjordlands produkter er antakelig sterkere enn misnøyen med denne ene reklamekampanjen, så jeg skal forbli kunde hos Fjordland forutsatt at denne typen markedsføring ikke gjentar seg. Firmaet Fjordland bør ta vare på sitt omdømme som en seriøs aktør i ferdigmatsegmentet og holde seg for gode til denne type behandling av nåværende og potensielle kunder".
Så får vi se da, om forbrukerombud og inspektør har noe å si. Dermed setter jeg punktum for Fjordland-reaksjonen og satser på å spise meg mett også i framtida. Dagens, f.eksempel, er ekstra grove kjøttkaker med potet og kålstappe. Som er kjøpt fordi reklamen sa jeg skulle få den gratis...:-). Smaker sikkert fortreffelig.
.
"Fjordlands hensikt var aldri å lure noen. Vår målsetting med denne kampanjen var at flest mulig skulle få smake Fjordland og få pengene tilbake. For at flest mulig skulle få benytte seg av dette tilbudet var vi nødt til å sette en begrensning til en middag pr husholdning.
Vi beklager også at du synes informasjonen om kampanjen ikke var god eller tydelig nok. Det tar vi til etterretning.
Årsaken til at vi ber forbrukere gå inn på nettside å fylle ut informasjon er for å sikre oss om at vi mottar leselig informasjon (kontonr og kontaktdetaljer) slik at vi sikrer oss om at vi tilbakebetaler til riktig personer. Håndskrift kan av og til være vanskelig å tyde. Vi har heller ikke til hensikt å benytte oss av de kontaktdetaljer som oppgis. Skulle vi benyttet oss av kontaktdetaljer i etterkant måtte vi ha innhentet tillatelse i forkant fra hver enkelt – og det gjør vi ikke.
Det er veldig kjedelig å høre at nettsidene ikke fungerte da du prøvde å fylle ut refusjonsskjema. Dette skal ikke skje. Vi er veldig glad for at du uansett tar kontakt og informerer om dette. Jeg håper dermed du vil sende oss ditt kontonr slik at vi kan få tilbakebetalt beløpet for kjøttkakene og at vi i tillegg kan gi en kompensasjon for de ubeleiligheter du har hatt".
Til dette er mitt svar:
"Jeg har sendt min reaksjon på det jeg opplever som misvisende markedsføring til forbrukerombudet, så får denne instansen vurdere om reklamekampanjen holder mål.
Jeg skulle gjerne vite om folk går mann av huse for å spare omtrent en 50-lapp på å kjøpe et produkt, ta vare på kvittering, finne skjema på internett, fylle dette ut med mange person- og kontoopplysninger, bekoste konvolutt og porto og ta bryet med å postlegge dette. I et omfang som skulle kunne forklare at Fjordland bare kan refundere ett produkt for en person pr. husstand.
For egen del kastet jeg kvitteringen og ga opp hele prosjektet da nettsiden stoppet opp etter at jeg hadde fylt ut to sider med opplysninger. Det er grenser for hva jeg gjør for ca. 50 kroner.
Min årelange begeistring for Fjordlands produkter er antakelig sterkere enn misnøyen med denne ene reklamekampanjen, så jeg skal forbli kunde hos Fjordland forutsatt at denne typen markedsføring ikke gjentar seg. Firmaet Fjordland bør ta vare på sitt omdømme som en seriøs aktør i ferdigmatsegmentet og holde seg for gode til denne type behandling av nåværende og potensielle kunder".
Så får vi se da, om forbrukerombud og inspektør har noe å si. Dermed setter jeg punktum for Fjordland-reaksjonen og satser på å spise meg mett også i framtida. Dagens, f.eksempel, er ekstra grove kjøttkaker med potet og kålstappe. Som er kjøpt fordi reklamen sa jeg skulle få den gratis...:-). Smaker sikkert fortreffelig.
.
Abonner på:
Innlegg (Atom)