onsdag 18. juni 2008

Ikea kjøkken - føljetong del 7

Etter at kjøkkeninnredningen ble levert fra Ikea og manglende deler skaffet tilveie, har saken vært som følger:


Firmaet AFK starta på jobben 19.mai. De var positive til å samordne alle fagfolk og nøkler osv siden jeg ikke kunne bo i leiligheten og ordne nøkkeloverleveringer selv pga sykdom. Altså en positiv start på det hele.


Snekkeren brukte 9 dager i stedet for 2,5 på jobben. Det kom lovnader om ferdigstillelse 6 dager. Konsekvensen for meg var at jeg måtte ha nedvasking av leiligheten 2 ganger, dra med taxi på perm fra sykehuset, orden med folk som kunne ta inn katten og mye mye mer styr.


Snekkeren mente at oppmålingsmannen hadde gjort en altfor dårlig jobb og feilstipulert arbeidet her. Og at alt materiellet jeg selv hadde måttet skaffe tilveie på oppmålingsmannens ordre (i sene kveldstimer på Ikea med stasjonsvogn og takgrind), ikke trengtes.


Altså sto jeg igjen med et lass med overskuddsting som må returneres fra Ikea. Pluss endel småfeil på selve monteringen av kjøkkenet. Noe snekkeren lovte å ordne opp i. For 2 uker siden.


Snekkerer 1 ble syk og snekker 2 måtte overta. Han mente snekker 1 hadde gjort en dårlig jobb og skyldte på han for at det dro ut i tid å få alt ferdig.


Endel småguffne ting hadde også skjedd, så som verandadør som var forlatt ulåst, service som var knust osv. Jeg skrev en mail til firmaet AFK om hele saken, nøkternt og uten klage.


Da reagerte AFK. De sendte en mann ut hit. Han sa rett ut at dette var for dårlig, at han ikke kunne forklare eller forsvare det som hadde skjedd. Han ville rydde opp i manglene på kjøkkenet, levere alt overskuddsmateriell tilbake til Ikea gratis for meg og betale for knust service. Og kompensere for tort og svie. Han slo av 20 prosent av hele regninga! Altså noen tusenlapper. Det syns jeg var fair gjort av firmaet! De har hatt arbeidsfolk som ikke har gjort jobben sin, og det tar firmaet tak i. De prøver å ordne opp så jeg som kunde blir fornøyd, og det syns jeg er seriøst gjort. Det skal de ha.


Så idag kom ny snekker 3 og tok med seg et helt lite flyttelass tilbake til Ikea. Så skal snekker 4 komme i morgen og montere opp skapene som er feil, og fuge litt hist og pist. Da er det nøyaktig en måned siden firmaet begynte på jobben her og det har vært 9 forskjellige arbeidsfolk i huset.
Men det ordner seg nok til slutt. Og bra blir det. Om en stund er alt styret glemt. Forhåpentligvis.


Om jeg har hørt noe fra Ikea ang. mailen jeg sendte og papirene kundeservice på Ikea faxet over til hovedkontoret? NIX. Ikke et ord. Og jeg kommer heller ikke til å ha ork og krefter til å forfølge saken.

Jeg konstaterer at Ikea er billig, men thats it. Og jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å være billigdustekunde flere ganger. Bestemtdustebilligkunde. Jeg tviler igrunnen litt på det, faktisk..

,

7 kommentarer:

Klara sa...

Jeg er fremdeles glad for at det ikke er Ikea i nærheten her, og ennå mer glad for at min mann er tømmrer (snekker) og derfor kan ordne det meste selv. Så er jeg også glad for at mannen er nøye når hen gjør noe alle steder. Tilslutt er jeg også glad for at kjøkkenet ditt ble ferdig. Synes kanskje du kunne fått 40% rabatt fra snekkerfirmaet da, det er nemlig den rabatten de annsatte får, 20% rabatt er det de _kan_ gi til kunder de kjenner (familie osv.) Men som du sier, det er bra de tok tak i det, og jeg regner med du ikke skal betale for den snekkeren som kommer å rydder opp etter de to første snekkerene. Snekkere er egenlig ganske dyre i drift. *lol*

Anonym sa...

Så bra at kjøkkenet endelig e ferdi! GRATULERE
E på tanken på å puss opp badet mitt, men ska IKKE handel på IKEA.
Så får eig kanskje hjelp av gode naboa te å årn resten. :)
~b~

Anonym sa...

Hei Åshild! Det er godt dette ordnet seg til slutt! Denne saken har kostet mye frustrasjon ikke minst for deg i daværende situasjon men jeg innbiller meg at vi fant en god økonomisk løsning vedrørende dette.

Det er heldigvis ikke dagligdags at jeg jobber med slike saker som du har måttet oppleve rundt monteringen, og jeg kan med hånden på hjertet fortelle at vi har hatt et skikkelig oppvaskmøte internt ang denne saken for å unngå at slikt skjer i fremtiden.

Vi monterer ca 2000 ikea kjøkken pr.år og det ville være galt å si at vi ikke gjør feil, for det skjer men heldigvis ikke ofte. Vi jobber hardt for at monteringen skal gå knirkefritt. Det er ofte typisk at når ting først skjærer seg baller det seg på og så er mølla i gang.

Jeg håper du ikke er skremt av å bruke oss som leverandør av håndverkstjenester i fremtiden. Om du skulle trenge det kan du ringe meg direkte så skal jeg ordne en fin pris med skikkelig service og gjennomføring som du faktisk har krav på!

Mvh
AFK interiørmontering v/Michael Nordengen

Anonym sa...

Hei,

Velger å kommentere her, for dette er en av sidene som kommer opp når man søker på AFK.

For å si det enkelt og greit: kvaliteten på håndverkerne har INGEN sammenheng med hva du betaler for selve kjøkkenet. Håndverkertjenestene er så og si alltid levert av tredjepart, og der er det mye rart man kommer borti. Jeg skal nå i gang med mitt eget kjøkken, og har valgt AFK til jobben. Velger dette fordi de er store på kjøkkenmontering, og kjøkkenet mitt krever noe som har lang erfaring grunnet en haug spesielle løsninger :)

Jeg kjenner folk som er misfornøyde med kjøkken levert av snekkerfirma HTH formidlet, og folk som er strålende fornøyd med IKEA kjøkken montert av svært billige polakker.

Uansett: fortsett å være prisbevisst. Jeg har forsøkt begge deler, og hverken sløsing eller å være gnien har hatt nevneverdig påvirkning på sluttresultat. Det viktigste er tett oppfølging og være tydelig og grundig i dialog med håndverkerne. Så går det stort sett bra.

Poster erfaringen med AFK når de er ferdige i januar/februar :)

Øyvind

Anonym sa...

Ja det blir jo spennende å høre. Håper din erfaring blir god. Som det framgår av blogginnlegget mitt så syns jeg AFK (Alt for Kunden) ordnet greit opp til slutt.

Lykke til med kjøkkenfornyingen!

Åshild

Øyvind sa...

Hei,

Som lovet kommer jeg nå med en tilbakemelding etter at AFK er ferdige.

Etter mye leting endte vi opp med et Epoq kjøkken kjøpt gjennom Elkjøp Ullevål. Etter kjempegod oppfølging fra kjøkkenselgeren Øyvind som jobber der fikk vi konfigurert drømmekjøkkenet ned til minste detalj. Leveringstiden var dessverre et par måneder, men vi kontaktet AFK etter kort tid for å få pris på montering.

AFK hadde endret noen interne systemer rundt nyttår, og brukte lang tid på å svare på e-post som jeg sendte. Det endte faktisk med at jeg fikk svar av daglig leder (om ikke jeg husker feil), så det viser at de hadde problemer, men samtidig at de satte alle kluter til for å komme a jour. Ingen krise for oss som hadde dårlig tid, men førsteinntrykket ble ikke så bra som forventet når ting tok så lang tid. La oss håpe de nå er a jour og at administrasjonen fremover vil holde samme nivå som montøren som kom hjem til meg.

Mandag denne uken kom Kenneth fra AFK for å montere kjøkkenet. Monteringen skulle ta tre dager, og som avtalt stod kjøkkenet klart onsdag kveld. Montøren hadde lange dager, og monterte i et radig tempo. Han var svært dyktig, og viste meg både små og store detaljer, påpekte variasjoner i platestørrelse som kunne påvirke sluttresultatet, og la frem alternativer på en enkel og forståelig måte slik at jeg kunne vurdere og konkludere.

Kenneth brukte av sin grundige erfaring for å veilede meg, og når kjøkkenet nå står ferdig kan jeg ikke få takket nok for at de sendte en så dyktig montør. Alt er helt korrekt montert. Han har kompensert for skjeve vegger, skjevt gulv, spesielle rørløsninger og kinkig plassert elektrisk anlegg. Forhold jeg ikke en gang hadde tenkt på ble trukket frem for vurdering, og hans anbefalinger fremstod både da og i ettertid som helt korrekte og naturlige. Men langt ifra naturlige for en som ikke har peiling på kjøkken!

Alle skuffer glir feilfritt, og hadde det ikke vært for at det manglet et par dørdempere og et håndtak i leveransen fra Epoq skulle jeg jobbet ganske hardt for å finne en eneste feil. Feil med leveringen er uansett ikke AFKs skyld.

Så hva blir konklusjonen? Kenneth hadde jobbet for AFK i 7 år, og AFK bør virkelig sørge for at han fortsetter der i de neste 30! Resultatet står og faller på montøren de sender, og det er ikke sikkert alle er like dyktige som Kenneth. Samtidig kommer jeg ikke unna det faktum at de sendte en montør med yrkesstolthet, erfaring og et godt humør. Jeg vil tro de aller fleste montørene AFK har holder samme kaliber, og da er det bare en ting å si:

Bruk AFK, og du blir fornøyd!
Andre kommentarer her inne tyder også på at de ordner opp i de tilfellene hvor ting ikke går som planlagt, og da er saken grei. Alle mine venner vil få det samme tipset :)

Ha en fortsatt fin kveld!


Mvh.
Øyvind Hestnes

Anonym sa...

Artig for meg å lese dette, da jeg er tidligere daglig leder og hovedaksjonær i omtalte monteringsselskap. Montør Kenneth var en av de anatte og er nok meget representativ for mesteparten av de ca 25 monørene som var i sving på den tiden. Jeg mener faktisk å huske at kunde Hestnes var fornøyd med oppdragets gjennomføring!
MVH
Jan Erik
"daglig leder"