onsdag 5. november 2008

Ikea-plaster på såret

Her kommer fortsettelsen av Ikea-følgetongen min. Jeg var på Ikea 8 ganger for å få tegnet og bestilt kjøkkenet mitt. Lagrede data var borte når jeg kom tilbake. 5 ganger skjedde dette. Så inneholdt den endelige tegningen feil. Flere store tunge deler manglet. Ingen på Ikea kunne ordne opp i rotet. Jeg sendte klagemail til Ikea i mai, leverte samtidig klage med alle papirene i Ikeas kundeservice, jeg etterlyste respons på klagen før sommeren og nå i helgen gjorde jeg et siste forsøk med å sende klagen min og hele blogg-følgetongen til en pressekontakt (som da skulle videresende mailen min til rette vedkommende).

På Ikeas hjemmesider er det nemlig ikke mulig å finne en eneste mailadresse eller telefonnummer til noen i Ikeas administrasjon. Jeg har imidlertid fått mange tilbud om å snakke med interaktive Anna, noe jeg ikke har hatt spesielt behov for. Anna er sikkert en hyggelig dame hun, men jeg tror neppe hun kunne føre meg inn i annet enn nok en endeløs runddans, og jeg er ikke i dansehumør om dagen. Ikeas taktikk er tydeligvis å gjøre sine kontaktadresser så utilgjengelige at billig-duste-kunder flest psykes ut og gir opp.

Siden jeg ikke bare er en billig-duste kunde, men en bestemt-billig-duste-kunde, så syns jeg altså denne saken er veldig irriterende. Så da ga jeg denne pressekontakten en siste sjanse til å vise hvordan Ikea forholder seg til klager. Om jeg ikke fikk en reaksjon nå heller, ville jeg kunne gå til et forbrukermedia med Ikeas totale mangel på seriøs kunde- og klagebehandling. At mine skriftlige klager i flere runder har blitt totalt oversett gjennom 6 måneder, og at det fortsatt ikke er tildelt verken saksnummer, saksbehandler eller saksbehandling syns jeg er under enhver kritikk.

Så ringte det fra Ikea i går. En "navnløs" dame der hadde lest klagen min og blogg-innleggene. Hun kommenterte ikke klagens innhold utover å si at dette hadde vært en kjedelig sak for meg.

Hun kunne tilby meg et gavekort på kr. 1000.

Jeg sa ja takk. Duste-billig-kunden meg sa ja takk.


Det er tross alt bare snakk om 5 bilturer og over 20 tilbrakte timer på Ikea unødig, lån av venners tid og varebil med takgrind fra Ski til Ikea tur-retur, noen timer i telefonen og tre formelle klagehenvendelser. Pytt pytt. Ikea er spart for å svare skriftlig på min klage, de slipper å redegjøre for hvordan tegninger med passord og brukernavn bare kan forsvinne 4 ganger, de slipper å svare for hvorfor ingen i deres organisasjon har myndighet til å ordne opp når deres egne ansatte har gjort feil. De slipper i det hele tatt å forsvare sin elendige kundebehandling. For 1000 skarve kroner. Deal or no deal liksom. Billig-duste-kunden meg sa deal.

Om tilliten til Ikea med dette er gjenopprettet?. Så dust er jeg forhåpentlig ikke..

.