onsdag 25. mai 2011

Mer Fjordland

Fjordland har svart på min henvendelse. De sier bl.a.:

"Fjordlands hensikt var aldri å lure noen. Vår målsetting med denne kampanjen var at flest mulig skulle få smake Fjordland og få pengene tilbake. For at flest mulig skulle få benytte seg av dette tilbudet var vi nødt til å sette en begrensning til en middag pr husholdning.

Vi beklager også at du synes informasjonen om kampanjen ikke var god eller tydelig nok. Det tar vi til etterretning.

Årsaken til at vi ber forbrukere gå inn på nettside å fylle ut informasjon er for å sikre oss om at vi mottar leselig informasjon (kontonr og kontaktdetaljer) slik at vi sikrer oss om at vi tilbakebetaler til riktig personer. Håndskrift kan av og til være vanskelig å tyde. Vi har heller ikke til hensikt å benytte oss av de kontaktdetaljer som oppgis. Skulle vi benyttet oss av kontaktdetaljer i etterkant måtte vi ha innhentet tillatelse i forkant fra hver enkelt – og det gjør vi ikke.

Det er veldig kjedelig å høre at nettsidene ikke fungerte da du prøvde å fylle ut refusjonsskjema. Dette skal ikke skje. Vi er veldig glad for at du uansett tar kontakt og informerer om dette. Jeg håper dermed du vil sende oss ditt kontonr slik at vi kan få tilbakebetalt beløpet for kjøttkakene og at vi i tillegg kan gi en kompensasjon for de ubeleiligheter du har hatt".

Til dette er mitt svar:

"Jeg har sendt min reaksjon på det jeg opplever som misvisende markedsføring til forbrukerombudet, så får denne instansen vurdere om reklamekampanjen holder mål.

Jeg skulle gjerne vite om folk går mann av huse for å spare omtrent en 50-lapp på å kjøpe et produkt, ta vare på kvittering, finne skjema på internett, fylle dette ut med mange person- og kontoopplysninger, bekoste konvolutt og porto og ta bryet med å postlegge dette. I et omfang som skulle kunne forklare at Fjordland bare kan refundere ett produkt for en person pr. husstand.

For egen del kastet jeg kvitteringen og ga opp hele prosjektet da nettsiden stoppet opp etter at jeg hadde fylt ut to sider med opplysninger. Det er grenser for hva jeg gjør for ca. 50 kroner.

Min årelange begeistring for Fjordlands produkter er antakelig sterkere enn misnøyen med denne ene reklamekampanjen, så jeg skal forbli kunde hos Fjordland forutsatt at denne typen markedsføring ikke gjentar seg. Firmaet Fjordland bør ta vare på sitt omdømme som en seriøs aktør i ferdigmatsegmentet og holde seg for gode til denne type behandling av nåværende og potensielle kunder".

Så får vi se da, om forbrukerombud og inspektør har noe å si. Dermed setter jeg punktum for Fjordland-reaksjonen og satser på å spise meg mett også i framtida. Dagens, f.eksempel, er ekstra grove kjøttkaker med potet og kålstappe. Som er kjøpt fordi reklamen sa jeg skulle få den gratis...:-). Smaker sikkert fortreffelig.

.