lørdag 23. oktober 2010

Den femte Organdonasjonsdagen

For to år siden på denne tiden ble jeg selv satt på venteliste for organtransplantasjon (nye lunger). For ett år siden på denne tiden var jeg håpløst infeksjonssyk med elendig pust, jeg følte meg vel egentlig bare dødssyk. Og var det vel også. Nå er jeg transplantert og på god vei mot å ha et mye mye friskere liv. Jeg var så heldig å få nye lunger i tide! Jeg fikk "en gave for livet"! Fordi noen sa JA til å donere bort organer som en avdød ikke lenger hadde behov for. Om det var donoren selv som tok dette standpunktet eller om det var de pårørende, det vet jeg ikke og det får jeg aldri vite. Men jeg er uendelig takknemlig til disse menneskene. Og jeg håper at de har det godt med beslutningen de tok. At det er en trøst å vite at et eller flere mennesker har fått et forlenget liv ved hjelp av disse organene. Slik jeg har fått det.

Ett avdødt menneskes organ kan gi inntil 7 mennesker et nytt organ. 2 lunger, hjerte, lever, 2 nyrer og bukspyttkjertel kan "resirkuleres". Dette budskapet skal sprees over hele Norges land idag. Jeg håper at du som leser denne bloggen vil snakke om dette med de menneskene du møter på din vei i dag. Slik at tanker rundt organdonasjon settes i sving hos veldig mange på denne femte organdonasjonsdagen.


.Donorkort kan lastes ned hos Stiftelsen Organdonasjon. Her finnes også flere filmsnutter og mulighet for å kjøpe T-skjorter mm.
.

3 kommentarer:

Anonym sa...

HEI fin side du har laget.
du er flink.. er så kjekt og lese at det går så bra med deg........jeg er ikke kommet meg i gang enda me litt rengjøring....blir avis så litt datamaskinen....,ha en flott helg klem ukjent dame w

Anonym sa...

Kjempe bra Åshild.

Truls

Anonym sa...

Dette er informasjon påminning vi aldri kan få nok. Det gir kanskje noen det siste sparket som skal til for å melde seg som donor.
Bra jobba. Stå på videre , fint å se at det stadig går fremover med deg selvom det er tungt til tider. Heier fortsatt på deg !
Hilsen Wenche